Edukacja: Konkursy

Uczelnie Szkołom – o finansach z NBP – podsumowanie I edycji

Najważniejsze rezultaty

Przeprowadzono łącznie ponad 1300 godzin wykładów, lekcji, warsztatów, webinariów angażujących blisko 6600 uczniów z 186 szkół, z których ponad połowa była zlokalizowana w mniejszych miejscowościach.

Jakie były założenia?

Celem projektów I edycji konkursu było zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie minimum trzech z 6 obszarów tematycznych takich jak:

  • Zarządzanie własnymi pieniędzmi
  • Obrót gotówkowy i bezgotówkowy oraz bezpieczeństwo dokonywania transakcji
  • Oszczędzanie i inwestowanie
  • Kredyty, pożyczki, ubezpieczenia
  • Przedsiębiorczość i kariera zawodowa
  • Główne instytucje wpływające na stabilność ekonomiczną i finansową kraju.

Ile projektów zrealizowano?

12 uczelni z całej Polski posiadające wydziały ekonomiczne zrealizowało w sumie 15 projektów edukacyjnych (trzy uczelnie przeprowadziły po dwa projekty).

Ile czasu trwała realizacja projektów?

Projekty zostały przeprowadzone od stycznia do grudnia 2020 r.

Kto był adresatem projektów?

Uczniowie 7 i 8 klas szkół podstawowych oraz młodzież szkół ponadpodstawowych. Szczególnie ważne było dotarcie do uczniów mających utrudniony dostęp do alternatywnych form edukacji.

Narzędzia edukacyjne opracowane w ramach projektów

  • Gry strategiczne: stworzono 3 gry planszowe, grę internetową oraz grę terenową upowszechniające wiedzę z zakresu zarządzania finansami oraz przedsiębiorczość;
  • Prezentacje: opracowano 42 prezentacje do przeprowadzenia zajęć edukacyjnych;
  • Filmy edukacyjne: nakręcono 22 filmy nt. zasad prowadzenia działalności gospodarczej, przedsiębiorczości i form aktywności zawodowej;
  • Pakiety dydaktyczne: opracowano 2 kompleksowe pakiety dydaktyczne zawierające scenariusze, prezentacje i narzędzia metodyczne do przeprowadzenia lekcji z zakresu finansów osobistych;
  • Platformy internetowe dedykowane projektom, na których zostały zgromadzone materiały i narzędzia edukacyjne, np. Mistrz Portfela;
  • E-poradniki: przygotowano i opublikowano 3 publikacje: Twój własny budżet. Wybrane zagadnienia z zakresu przedsiębiorczości i zarządzania finansami; Twoje pierwsze kroki na rynku pracy oraz filmy prezentujące różne zawody; Nie daj się oszukać, czyli jak szybko i skutecznie zweryfikować autentyczność polskich banknotów obiegowych;
  • Webinaria metodyczne dla nauczycieli: przeprowadzono 3 webinaria eksperckie.
  • Lekcje muzealne: przeprowadzono 20 lekcji muzealnych;
  • Stworzono 11 Klubów Młodego Finansisty;

Jakie obszary tematyczne cieszyły się największym zainteresowaniem uczniów?

  • Zarządzanie własnymi pieniędzmi
  • Oszczędzanie i inwestowanie
  • Przedsiębiorczość i kariera zawodowa

Kluczowe korzyści

Uczniowie:

  • Zdobyli i rozszerzyli wiedzę i umiejętności finansowe dzięki dedykowanym cyklom zajęć dostosowanym do wieku i praktycznych potrzeb.
  • Korzystali z autorskich, innowacyjnych i przystępnych materiałów edukacyjnych przygotowanych przez ekspertów z dziedziny ekonomii.
  • Mieli okazję do budowania relacji z pracownikami uczelni odwiedzającymi ich szkoły.
  • Uczestniczyli w zajęciach zorganizowanych na uczelniach i korzystali z ich infrastruktury naukowej. Zyskiwali wiedzę o standardach nauczania wyższego, którą mogą wykorzystać na ścieżce rozwoju zawodowego.

Nauczyciele:

  • Zainicjowali lub zacieśnili współpracę partnerską z uczelniami. Utrwalali doświadczenie w realizacji projektów edukacyjnych z zakresu ekonomii.
  • Zyskali dostęp do eksperckiej wiedzy i narzędzi edukacyjnych dot. tematyki ekonomicznej dostosowanej do wieku uczniów.
  • Zwiększyli umiejętności dydaktyczne, korzystając z wiedzy i doświadczeń naukowców z uczelni.
  • Nauczyciele akademiccy mieli możliwość zdobycia doświadczeń w przygotowywaniu i przeprowadzaniu zajęć z zakresu ekonomii dla uczniów oraz przetestowania skuteczności metod nauczania.

Szkoły:

  • Zawiązały i zacieśniły partnerskie relacje z uczelniami.
  • Zwiększyły ofertę edukacyjną dla uczniów z zakresu ekonomii i doradztwa zawodowego.
  • Wzmocniły współpracę między uczniami, nauczycielami i pracownikami naukowymi uczelni.
  • Budowały renomę szkoły w środowisku lokalnym.

Stopy procentowe

Referencyjna 6,50
Lombardowa 7,00
Depozytowa 6,00
Redyskontowa weksli 6,55
Dyskontowa weksli 6,60

Kursy średnie

Tabela z dnia 2022-08-05
1 EUR4,7053
1 USD4,6024
1 CHF4,8153
1 GBP5,5889
100 JPY3,4581

Perspektywy makro

Dane miesięczne

Dane kwartalne

Wskaźniki i rynki

Zobacz również

Numizmatyka

Kontakt

Centrala NBP
ul. Świętokrzyska 11/21
00-919 Warszawa

tel. centr.:
22 185 10 00
e-mail: listy@nbp.pl
ePUAP:/NBP/SkrytkaESP
NIP: 525-000-81-98
REGON: 000002223
SWIFT: NBPL PLPW
Ta strona używa plików cookies, dzięki którym może działać lepiej.
Aby się dowiedzieć więcej o technologii cookies, proszę kliknąć tutaj: Polityka prywatności NBP »
Aby móc przeglądać zawartość, należy zaakceptować cookies z tej strony Akceptuję